Talán regisztráció

 

 

 

 

 

 

 

Regisztráció

Óvoda, óvoda – Ki a csuda jár oda?

 

Ovis csodák

  • Baj van – mégsem mondja el…!

    Baj van – mégsem mondja el…! Amikor a gyerekek közösségbe kerülnek, óhatatlanul érik őket a szülők részéről kontrollálhatatlan élmények. Hol jók, hol kevésbé jók ezek, de az szinte biztos, hogy mindannyian tapasztaltuk már, hogy a „Mi volt ma az oviban/suliban?” kérdésre a válasz a „Semmi.” Pedig biztosan történt több dolog is.

    Bővebben...:...

  • Honnan tudom, hogy kell? – A fogszabályozás

    foto: http://davie-florida.dental-retainer.com/ Nem is teljesen helyes a fogszabályozás elnevezés, mivel gyakran nem a fogak, hanem az állkapocs csont szabályozásáról van szó. Sokan azt gondolják, hogy csak akkor kell megkezdeni a fogszabályozást, ha az összes maradó fog kibújt már – pedig rengeteg olyan eset van, amikor el kell kezdeni foglalkozni vele már egészen kicsi korban, sőt! Minél...

    Bővebben...:...

  • Téveszmék és tudnivalók a tejfogakról

    Téveszmék és tudnivalók a tejfogakról   A cikk írója, Mayer Adrienn fogászaton dolgozik, így naponta szembesül azzal, hogy mennyire kevés alap információja van a szülőknek a tejfogakról. A meglepően kevés ismeret mellett gyakran dolgokra kérdeznek rá, melyek tisztázása nagyon fontos, így ebben a bejegyzésben Adrienn összeszedte a legfontosabb tudnivalókat gyermekeink fogazatáról. 20 darab tejfoga van az...

    Bővebben...:...

A 2015 szeptember 1-től életbe lépő új törvényi szabályozás szerint “a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a harmadik életévét betölti, a nevelési év kezdő napjától – tankötelezettségük megkezdéséig – legalább napi négy órában óvodai foglalkozáson köteles részt venni (Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 8. § (2) bekezdés).Ezzel végső soron rövidre is zárult az a kérdés, hogy járjon-e a gyermek óvodába 3 éves korától vagy sem.

A hangsúly innentől kezdve azon lesz, hogy hová és milyen ütemű beszoktatással induljon az új életforma 

   

   

 

A lényeg: magában a gyermekben – a kicsi személyiségében és a szülő hozzáállásában rejlik.

 

Mindezt már akkor is fontos mérlegelni, amikor az óvoda kiválasztására kerül a sor. Nem mindegy, hogy aktív vagy szemlélődőbb gyerkőcről van szó, sok figyelmet igényel vagy jól érzi magát akkor is, ha nagyobb csoportban van és inkább a többi gyerekkel játszik, mintsem az óvónéni ölében üljön egész nap.

 

Milyen óvodát válasszunk?

 

Az óvodaválasztás racionális szempontjai megegyeznek a bölcsődeválasztáséval, sőt, hatványozottan lesz igaz az, hogy akár évekkel előre szükséges várólistára jelentkezni ahhoz, hogy valóban a kiválasztott intézménybe kerülhessen a gyermek.

 

Választási szempont lehet:

-       jó megközelíthetőség (autóval, babakocsival, biciklivel)

-       akadálymentesség

-       közel a lakóhelyhez vagy munkahelyhez (attól függ, ki megy a gyermekért)

-       biztonságos kialakítás

-       óvoda szemléletmódja

-       csoportlétszám

-       étkezési lehetőségek (főleg valamilyen érzékenység, pl glutén, tejcukor, stb. esetén fontos ez)

-       többnyelvű foglalkozások

-       szmog-mentes környezet

-       bekerülési költség

 

hogy melyik szempont miért érdekes, arról itt  írtunk

 

Mi múlik a szülőn? – a beszoktatás sikeressége

 

A gyerekek olyan szenzorokkal születnek, melyeket nem tudunk becsapni. Hiába mosolygunk, és próbáljuk meggyőzni, hogy az ovi szuper hely, ha belül szorongás és félelem van bennünk. A kicsi tökéletesen átveszi ezeket a rezgéseket és végső soron saját félelmeinket igazolja majd vissza.

Hogy milyen érzéseink vannak az óvodával kapcsolatban, természetesen nagymértékben függ attól, hogy mi magunk milyen tapasztalatokat, élményeket szereztünk gyermekkorunkban.

Ha pozitív élményekről tudunk mesélni saját gyermekünknek és kellően felcsigázzuk érdeklődését az új barátok, játékok megismerésének lehetősége iránt(vagy az iránt, ami számára fontos), akkor várni is fogja azt a napot, amikor valódi óvodásként lépheti át a küszöböt. Ebben fontos, hogy a leendő óvónéni is partner legyen, hogy a gyermek ne érezze azt az első pillanatban, hogy mi mondtunk neki valamit és nem is történt semmi.

Fontos, hogy mi szülők természetes dologként kezeljük az óvoda-kérdést és ne görcsöljünk rá – hiszen ezzel csak a gyereknek ártunk.

Sétáljatok arra együtt, hogy hadd lássa, milyen jó dolog az udvaron játszani, mennyire jól érzi magát a többi gyerek.

Készüljetek együtt az óvodára időben – hónapokkal korábban kezdjetek óvodáról szóló meséket olvasni, diafilmeket nézni és persze ezekről beszélgetni. Előfordulhat, hogy minden egyes mondat után lesz a gyerkőcnek kérdése – válaszolj ezekre, hogy elmúlhasson minden kétsége.

Minden olyan esetben, amikor egy kicsit elmész otthonról, emlékeztesd rá, hogy ez így lesz az oviban is és oda is érte fogsz menni, ahogyan most is haza fogsz jönni. Amikor hazaérsz, akkor pedig kérdezd meg, minden úgy volt, ahogy megbeszéltük? Mondja ki Ő, hogy igen, hiszen neki kell éreznie azt a biztonságot, hogy amit mondasz, arra számíthat is.

Mutasd meg neki az órán, hogy melyik mutató hová fog érni, amikor érkezel. Így nem csak ahhoz tud majd viszonyítani, hogy ebéd után, alvás után jön érte valaki.

Szokja meg azt is, hogy ha elbúcsúztatok, akkor már nem mész vissza százszor vigasztalni, de mindenképpen mondd el, hogy jössz érte(vagy papa, mama, stb.) úgy, ahogy megbeszéltétek.

 

Mi múlik a gyermeken? - A beszoktatás módja

 

Vida Ági, babapszichológus szerint a félénkebb, nehezebben barátkozó gyerekek még óvodáskorban is jobban járnak, ha először csak napi 4 órára valamilyen családiasabb intézménybe járnak, mintha egy nagy csoportlétszámú óvodába kerülnek be.

Még az állami óvodáknál is egyre nagyobb a választék különféle programokból, oktatási lehetőségekből. Van angolos óvoda, sportóvoda, olyan, ahol lovagolni viszik a gyerekeket és ahol sakkoznak. A gyerekek számára azonban óvodáskorban a legfontosabb a szabad játék. Jó, ha az óvodának nagy udvara van minél több szabad füves felülettel, ha minél több lehetőség van a mozgásra, szaladgálásra, szabad játékra. Az alternatív óvodák, mint pl. a Waldorf jó alternatíva lehetnek, azonban itt számítani kell rá, hogy nem mindenhol van egész napos gyermekfelügyelet és sokkal jobban bevonják a szülőket az óvodai teendőkbe (ez tulajdonképpen előny, hiszen így elmélyül a szülő kapcsolata a közösséggel, ugyanakkor nagyon elfoglaltaknak nem ajánlott).

Ha be is íratjuk a gyereket 1-1 foglalkozásra, ez csak heti 1-2 alkalom legyen. Nagycsoport felé közeledve eleve több lesz az óvodában a kötelező foglalkozások száma, az iskolaelőkészítés.

Óvodaválasztáskor érdemes több intézményt megnézni, beszélgetni szülőkkel a saját tapasztalataikról. A kisebb csoportlétszám itt is jobb, mint a nagyobb.

Forrás: www.kismamablog.hu

Hogy a gyermek mennyire szívesen van más gyerkőcök társaságában vagy inkább egyedül szeret játszani, erre a beszoktatás során mindenképpen fontos odafigyelni, az óvónénivel ezt előre megbeszélni.

A jó óvónő hamar felméri a gyermek személyiségét és szakértő szemmel adhat olyan tanácsokat, melyek megkönnyítik a beszoktatás folyamatát.

Magát a beszoktatást azonban nem lehet csupán egy-két hétre szűkíteni. Attól, hogy a gyermek megszokja ennyi idő alatt, hogy búcsúzol és majd jössz érte, nem azt jelenti, hogy a folyamatnak vége és minden mehet a régi kerékvágásban – a lelki feldolgozás, biztonságérzet kialakulása az első évet is felölelheti akár, de ez mindenkinél változó.

Hogy mikorra érzi gyermeked biztonságban magát az óvodában, azt könnyen észreveheted. Eleinte nagy valószínűséggel még az a gyermek is, aki korábban biztonságosan kötődött, kicsit instabillá válhat, hiszen lelkileg hatalmas változás megy végbe benne. Könnyebben megbetegedhet, nem csak az új környezet miatt, hanem akár, látszólag minden ok nélkül is. Pszichés alapon történik ez, csak egy pici láz, csak egy pici fejfájás – amivel egy időre újra több figyelmet kaphat a szüleitől.

A már szobatiszta gyerkőc időnként megfeledkezhet magáról akár nappal, akár éjjel – ezért ne szidd le, eléggé rosszul fogja érezni magát anélkül is.

A jóalvó gyermek éjszaka többször is felébredhet, álmában dobálhatja magát, beszélhet – ilyenkor történik az új élmények feldolgozása.

 

Amint helyre áll a lelki béke és rend, ezek az átmenetileg újra felbukkanó problémák ahogy jöttek, úgy el is tűnnek. Jelezni azonban az óvodában mindenképpen érdemes, hogy milyen változások történtek, szakemberként ugyanis az óvónők speciálisan tudnak foglalkozni ilyenkor a gyerekekkel, hogy megkönnyítsék a feloldódás folyamatát az új közösségben.

PARTNEREINK

 

 

Baba Direct

Kapcsolat