Talán regisztráció

 

 

 

 

 

 

 

Regisztráció

Játékok – ha beszorulunk a szobába…

Játékok – ha beszorulunk a szobába…

Sok dolog lehet időjárásfüggő és előfordulhat az is hogy betegség miatt nem mozdulhatunk ki a szabadba adott esetben.

A gyerkőcöket viszont ilyenkor is le kell kötni valahogyan, hiszen az unalomfaktor a 4 fal közé zárva, akár sokszorosára is nőhet.

Természetesen nem mindegy, hogy mi miatt kell a lakásban lennünk a gyerekekkel -, hogy egy betegség vagy csak az időjárás kényszerít bennünket maradásra -, hiszen hőemelkedés, láz esetén például szóba sem jöhetnek ugrálós játékok az első pár napban. Minden olyan játék jó ebben az esetben, ami elsősorban leköti a kicsiket és akár ágyon fekve vagy ölben ülve is szórakoztató lehet. Ha mindemellett még meg is kacagtatja őket, akkor igazi telitalálat – hiszen a nevetésnél nincsen jobb gyógyszer!

Játékok - Egészen kicsiknek

Az egészen kicsiknek szóló játékokról, versekről, énekekről, „kukucs” játékról, stb. – melyek egyben fejlődésüket is szolgálják – egy korábbi cikkünkben részletesen olvashatsz ITT. - ezek egészen piciknek ajánlottak. Fejlesztik a látást, a hallást, az érzelmi intelligenciát és az egyensúlyérzéket is.

Bízz magadban, hogy tökéletesen rá fogsz érezni, mikor, melyik típusú tevékenységre fogékony kisbabád!

Játékok – tipegő kortól

Ha betegség az ok…

Betegség esetén attól függően, hogy annak milyen stádiumában van a kicsi, más és más lesz megnyugtató, figyelemfelkeltő, vagy éppen elterelő hatással rá.

Énekelni bármikor lehet neki, a kérdés, hogy mit. Míg lázas, inkább a megnyugtató, altató dalokat fogja kedvelni, illetve, ha van olyan dallam, melyet az anyaméhben többször is hallhatott, az szintén nyugtató lehet számára.

Ha már jobban érzi magát és szívesen figyel, akkor bevethetőek azok a dalok, versek, melyek érintéssel - simogatással, tenyérben „főzéssel” járnak, esetleg kisebb mozgással is. Látni fogod rajta, mikor mennyire fárad el, vagy játszik örömmel.

Ha az időjárás az ok…

Ebben az esetben leginkább az energia lekötése lesz a cél, mivel a kinti rohangálás, motorozás, stb. energiái bent rekednek.

Tapsolós, elbújós, építős, ágyon hempergős, háton lovaglós, nagyobbaknál akár szoba-trambulinos játékok jöhetnek ilyenkor garmadával, minél többet kacag közben a kicsi, annál több energiája szabadul fel.

Egy kis energia-felszabadító után következhet olyan tevékenység, melybe jobban bele kell mélyedni, így a figyelem és az önálló (persze eleinte segített) játék is része lesz a fejlődésnek.

Legjobban mindenki saját gyermekét ismeri. Attól függően, hogy milyen aktivitással ébred a baba, nekünk, szülőknek kell eldöntenünk, melyik sorrend lehet számára a legmegfelelőbb:

Aktív, ugrálós játék figyelmet igénylő játék szabad, önálló játék

Vagy

Figyelmet igénylő játék aktív, ugrálós játék szabad, önálló játék

Ha kicsit le kell vezetnie az energiáit reggel ahhoz, hogy figyelni tudjon, akkor az első, ha viszont jól koncentrál kipihenten, akkor a második sorrend lesz a megfelelő.

A szabad játék egyfajta „rendrakás” is a kicsi fejekben és maga a jutalom is egyben. Ez alatt érthető az, hogy a mi segítségünkkel, de szabadon épít/babázik/stb. gyermekünk és az is, hogy már megy annyira neki, hogy szívesen játszik egyedül is.

Építőjáték

Ilyen például az építő játék, mely nem csak a figyelmet és a logikát fejleszti, hanem az alkotás sikerélményét is megadja a kicsiknek. Minél nagyobb és könnyen összerakható elemekből áll egy ilyen építő, annál szélesebb lesz a mosoly kisbabánk arcán!

Kiváló lehetőség az építés arra is, hogy gyerkőcünk a színekkel ismerkedjen, illetve találkozzon a kisebb/nagyobb, készlettől függően pedig a különböző formák fogalmával. Egyszer kifejezetten a színek, másszor a méretek vagy forma szerint csoportosítjátok az elemeket, szinte észrevétlenül épülnek be tudásába ezek a dolgok.

Babák/Bábok

Mindkettő alkalmas arra, hogy vicces hangokkal, mozgatva kis történeteket kreáljunk vagy a dalok, versek „illusztrációjaként” jelenjenek meg.

A még teljesebb élmény érdekében akár színházat is készíthetünk, amihez nem kell más, csak egy méretesebb TV doboza, amire ablakot vágva már kész is a kis színház.

Arra számítanunk kell, hogy a kicsik nem feltétlenül fogják végignézni az általunk kitalált „színdarabot”, hanem nagy lelkesedéssel másznak be a doboz mögé ők is, hiszen fantasztikusan izgalmas minden, ami egy doboz rejtekében történhet!

Ha olyan szerencsések vagyunk, hogy van nagyobb testvér, otthon van a másik szülő vagy nagyszülő, őket leültetve közönségnek még azt is játszva tanulja meg a baba, hogy a színházi előadást nézőnek játsszák, akinek, ha tetszik, tapsol és nevet.

Később az így megszerzett tudásra építve tudunk arra hivatkozni bábszínházi előadás esetén, hogy most mi vagyunk a nézők (azt nem garantálom, hogy nem akar a végén a színfalak mögé is benézni.

Rajzos, festős alkotások…

sok lehetőséget rejt magában az alkotás világa, éppen ezért ennek egy külön cikket szántunk, amit elolvashatsz ITT !(a Színes móka kint és bent cikkre kellene ugrania)

Kártyajátékok

kicsiknek természetesen a párosító kártyajáték lesz első körben a tökéletes választás, ezeket azonban sokáig, a feladatokat fokozatosan nehezítve tudjátok majd használni. Mindig akkor érdemes tovább lépni egy következő szintre, amikor az előző már tökéletesen tökéletesen megy.

  1. szint – képekkel felfelé fordítva fedezzétek fel azt, hogy mindenből több van. Ezzel tökéletesen elsajátítható az „egyforma” és a „párja” kifejezés, melyek majd hívószavak is lesznek egyben a következő szintnél. Keressétek meg a párokat.
  2. szint – csak az egyik legyen a párokból lefordítva, a másik kupac mindegyik lapja legyen látható. A lefordítottból húzzon a baba egyet/vagy Te és a felfelé fordított lapok közt keressétek meg a párját. Itt már elkezd hozzászokni, hogy attól hogy nem látja, még ott van.
  3. szint –  most a felfelé fordított lapokból válasszatok egyet ás a lefelé fordított lapokat, ha nem sikerült megtalálni a kiválasztott figura párját, fordítsátok vissza és tegyetek a már megnézettekre egy jelölőt. Így a baba hozzá fog szokni, hogy csak azokat kell már figyelni, amit még nem forgatott fel.
  4. szint – ugyanaz, mint az előző, de már jelölők nélkül. Ha ismét olyat szeretne felfordítani, amit már látott, jelezd, hogy az már volt – talán ez lesz az egyik legnehezebb elvont szintbeli ugrás.
  5. szint – kártyázzatok nyílt lapokkal. Húzás előtt hadd nézze meg, milyen kártyáid vannak és hadd válasszon olyat, ami az Ő kezébe is van – így a sikerélmény tuti J
  6. A valódi memory – de ez már igen nehéz feladat.

A mesék csodás világa…

…, mely elsősorban az illusztrált mesekönyveket jelenti. Egyszerűbb, mégis gazdagon, de átláthatóan illusztrált könyvek a legmegfelelőbbek a legkisebbeknek. Minél többet olvasunk a babának, már egészen kicsi kortól, annál sikeresebb lesz a beszédfejlődése, gazdagabb a szókincse.

Fontos, hogy a mesét tartalmának megfelelően mimikával is alátámasszuk, hogy a baba megtanulja a beszéd és a gesztikuláció közötti kapcsolatot, hiszen nagyon fontos elem lesz ez számára az önkifejezésben. Minél több összefüggést tanul meg, annál egyértelműebben és hamarabb tudja kifejezni saját gondolatait és válik a sikerek által egyre magabiztosabb gyermekké.

Igazi kincs, ha van otthon diavetítőnk – azon kívül, hogy megvan a maga hangulata a falra vetített mesének, minden mondata illusztrált és annyit időzhetünk egy-egy filmkocka felett, amennyit csak akarunk. A kicsi akár oda is mehet a falhoz, megsimogathatja a neki tetsző figurát, vagy akár beállhat a képbe egy újabb szereplőként, amiről készíthetünk képet, vagy éppenséggel megmutathatja, ki nem tetszik neki a mesében.

Az „aki nem tetszik” például egy szuper belépési pont olyan szituáció kezelésének megtanítására, ahol gyermekünk szíve szerint mondjuk, jól megcsapkodná a falon a csúnya, rossz szereplőt. Ha már tud beszélni, akkor kereshettünk együtt olyan megoldást, hogy a rossz megkapja ugyan méltó büntetését, de az ne bántás formájában vagy csúnya szóval történjen. Ha még nem beszél, de már mindent ért, akkor már azt is meg fogja érteni, hogy odacsapás helyett van más megoldási lehetőség.

Formázható anyagok

Szándékosan nem írtam gyurmát, hiszen ma már sok, hasonlóan formázható, picik számára is biztonságos anyag létezik a piacon.

A gyerkőc korának megfelelően választhatunk az illatos, nem ragadó, de formázható gyurmafélék és a formázható homok, vagy hold homok, vagy akár a homokgyurmák (super sand) közül.

Az egyik legszuperebb mégis talán az örökmozgó homok (kinetic sand néven fut), ami összenyomva bármilyen formát felvesz, ha belenyúlunk, akkor viszont elkezd folyni és egyfolytában mozogni. Nem ragad, így nem koszol sem bútort, sem babát. Csak saját magához tapad, így könnyen össze is lehet szedni. Mivel annak érdekessége, ahogyan átfolyik a kicsi kezek között, de mégsem szóródik szét és látványosan mozog a homoktömeg, nagyszerűen fejleszti a megfigyelés képessége mellett a koncentrációt és a finommotorikát is.

Akármelyik mellett is döntünk, általánosságban mindegyikről elmondható, hogy a síkbeli és térbeli gondolkodást, látásmódot, a másolás és részletekig történő megfigyelést, pontosságot, mindezzel pedig a koncentrálást és a kéz ügyességét kiválóan fejlesztik. Egyik így, másik úgy, de mindenképpen hatékonyan.

Gyermekeink számára a játék maga a tanulás, a tanulás pedig lehet egyben szuper játék, melyekkel nem csak lekötni lehet őket bizonyos időre, hanem olyan tudásra is szert tehetnek, melyek alapvető fontosságúak lesznek később, akár közösségbe, akár felnőttként a társadalomba való beilleszkedés szempontjából.

Hogy ki mennyire kreatív, kezdeményező, vagy konfliktust ügyesen kezelő típus lesz, azt nagymértékben befolyásolja, hogy mit hoz otthonról. Sok esetben olyan apró esemény rögzül örökre a gyerekek fejében, melyre mi magunk, talán már másnap nem emlékszünk, Ők azonban annak az adott élmény kapcsán látnak később is így vagy úgy dolgokat.

Sokszor nagyon pici események ezek. Nem véletlen talán a mondás, hogy látszik valakin, hogy volt-e gyerekszobája.

 

PARTNEREINK

 

 

Baba Direct

Kapcsolat